Blog

Mi Lugar Favorito (14) -Valencia

Afgelopen dagen was ik met mijn zus op reis in Valencia en deze verrassende stad heeft mijn nummer 1. stedentrip -Sevilla- van haar plaats gestoten. Omdat in deze stad nogal veel te genieten valt, deel ik hier graag enkele highlights met je.

In dit blog komt het allemaal voorbij: Interieur & Architectuur / Strand & Streetart / Food & Fietsen. ingebruins-velancia31

Voor als je nog geen vakantieplannen hebt, of gewoon lekker wilt smullen bij zonnige plaatjes!

Verblijf. Mede door een artikel in VT Wonen was ik èrg nieuwsgierig geworden naar de bed&breakfast ABCyou, middenin Valencia. Ik las alle blogs hierover en besloot een kamer te boeken. Een heerlijke uitvalsbasis om de stad te verkennen. ingebruins-velancia35

De eigenaren (een Nederlands stel die uitdaging zag in een flinke verbouwing) en de rest van het team zijn super hartelijk. Ze nemen de tijd om je leuke adresjes te tippen en om bij aankomst een lekkere koffie voor je te maken.

Ik moet eerlijk bekennen dat mijn hoge verwachtingen rondom de kamer ook echt iets te hoog waren. Want niet iedere kamer heeft -zoals alle andere blogs beloofden- mooie oude tegels op de vloer en openslaande hoge ramen met zicht op een weelderige tuin. Als designliefhebber viel me dat dus ietsje tegen.

Natuurlijk was onze kamer verder echt prima, en mogen we helemaal niet klagen:

ingebruins-velancia34

…en gelukkig waren er ook andere pluspunten! Zoals een echt goed en uitgebreid verzorgd Spaans ontbijt met jamón en zoete joghurt met vers fruit.

En dan is er nog die hele fijne fiets-huur van ABCyou.

Op deze hippe fietsen zijn we er flink op uit geweest. Ik had een aantal delen van de stad die ik graag wilde zien, en op de fiets konden we het allemaal op één dag bezichtigen! Zo heerlijk om door de Jardines del Turia onder de palmbomen door te fietsen. Dit is een heel groot park op de plek waar vroeger een rivier stroomde. Het is nu een mooi langgerekt gebied rondom te stad waar volop ruimte is voor wandelpaden, fietspaden, en speeltuinen. Alle sinaasappelbomen stonden precies in bloei waardoor alles er zo heerlijk rook.

ingebruins-velancia11Deze tuinen monden uiteindelijk uit bij een aantal indrukwekkende musea. Ik vraag me af hoeveel mensen deze musea ook daadwerkelijk bezoeken, want zou de binnenkant überhaupt kunnen tippen aan de buitenzijde?

Alle gebouwen zijn rondom of zelfs ìn een lage glinsterende vijver gebouwd en hebben bizarre vormen en omvang. Overal eromheen lopen mooie paden waarbij je je ogen echt uitkijkt als je er door heen wandelt. Ik vond dit echt één van de indrukwekkendste architectuur die ik heb gezien. Misschien zelfs nog wel indrukwekkender dan het Guggenheim in Bilbao. Zo mooi zelfs, dat ik vergat foto’s te maken, omdat ik gewoon van het moment genoot, heerlijk!

Vrolijk fietsten we verder door het Umbracle, richting het strand.ingebruins-velancia24Dat klinkt heel erg relaxed, maar in werkelijkheid waren we een stuk of wat verdwaald en kwamen we na een hele hoop industrie en met klotsende oksels eindelijk aan bij het strand. Daar fietsten we een heel stuk verder dan de ‘gangbare’ boulevard om heerlijk te eten bij La Mas Bonitaingebruins-velancia29Niet alleen een hele fijne kaart met goed eten en heerlijke smoothies, maar ook een hele fijne plek om gewoon te zijn. Wij zaten in de prachtige binnentuin die me een beetje deed denken aan Ibiza.

En dan heeft Valencia los van dit alles -strand, park, palmen- natuurlijk ook nog gewoon de stad te bieden. El Carmen is de oudste wijk van Valencia waar je talloze mooie oude gebouwen, pleinen en kerken hebt. En de grote Mercado waar je voor een prikkie zowel sla-kroppen als varkenskoppen kunt kopen. Oneindig veel steegjes om naar boven naar de sierlijke balkonnetjes en verschillende kleuren huizen te kijken.

Talloze winkels, café’s, restaurantjes, te veel om allemaal te bewonderen of op te noemen. Maar ook wanneer je een weekend goed wilt shoppen, kun je in Valencia je hart op halen, op Calle Colon.

ingebruins-velancia17Een andere leuke wijk, is Ruzafa. Omdat ABCyou hier gevestigd is, hebben we ook flink in deze wijk gestruind. Eén zaak die je zeker niet mag overslaan wanneer je in Ruzafa bent, is La Dulche de Leche. Natuurlijk kun je in Spanje op iedere straathoek koffie en cake halen, maar deze boutique is wel nèt even iets gezelliger.

Verder vond ik het heerlijk om in deze wijk een beetje rond te slenteren en te genieten van de street-art en geinige winkeltjes.

Ook voor een hapje eten ’s avonds, zaten we in de goede wijk. Op Calle Conde de Alta vindt je talloze restaurantjes waar je terecht kunt voor tapas of een drankje.

IMG_5202Valencia, je hebt mijn verwachtingen overtroffen! Wát een fijne stad voor een paar dagen er lekker tussenuit.